Praca w trybie zdalnym i hybrydowym cieszy się dużą popularnością – jest nie tylko dla wielu pracowników wygodna, ale także pozwala pracować z dowolnego (ustalonego z przełożonym) miejsca w Polsce. To atut nie tylko dla pracownika, ale także pracodawcy, który w dobie niedoborów kadrowych może poszukiwać i zatrudniać specjalistów nie tylko z miasta, w której znajduje się siedziba firmy, ale z każdego zakątka w Polsce. Niestety tak wielu zaletom pracy zdalnej towarzysza również kilka wad, a z punktu widzenia pracodawcy największą z nich jest brak integracji pracowników, co z kolei przekłada się na mniejszą satysfakcję z pracy, a także na fluktuację specjalistów. Jak zintegrować zespół pracujący zdalnie?
Efektywna integracja zespołu pracującego zdalnie – o co zadbać w trakcie pracy?
Skuteczną integrację zespołu pracującego zdalnie można podzielić na dwa obszary – działania w trakcie pracy oraz działania po pracy. W ramach pierwszego z nich należy przede wszystkim zapewnić:
- efektywny proces rekrutacyjny – podczas którego przełożony będzie miał szansę poznać najważniejsze cechy kandydata
- efektywny onboarding – profesjonalne wprowadzenie do pracy to nie tylko szkolenia merytoryczne, ale także zapoznanie nowego pracownika z kulturą pracy w danej firmie
- jednolite narzędzia pracy – to samo środowisko pracy, te same aplikacje i komunikatory są konieczne, by komunikacja przebiegała sprawnie
- komunikacja wewnętrzna i zewnętrza – intranet oraz media społecznościowe są niezwykle pomocne w utrzymaniu odpowiednich relacji
- stały kontakt – networking i spotkania (online) 1:1 oraz w zespole muszą być regularne (choć nie muszą odbywać się co tydzień)
- transparentność i uważność – zasada włączania kamery podczas spotkań online, uważne słuchanie każdego głosu, brak krytyki, konstruktywna rozmowna
- feedback – w postaci nie tylko networikingu, ale również anonimowych ankiet
- transfer wiedzy – materiały potrzebne do pracy powinny być dostępne na ogólnodostępnym dysku/mailu
- nie tylko praca online – nawet jeśli pracujecie zdalnie, a nie hybrydowo, warto zaprosić pracowników do biura choćby raz w miesiącu czy raz na kwartał
Skuteczna integracja zespołu pracującego zdalnie po pracy
Work-life balance jest niezwykle ważny – przeciwdziała wypaleniu zawodowemu i motywuje pracowników do efektywnej pracy w ramach obowiązków zawodowych i w godzinach pracy. Nie oznacza to jednak, że spotkania po pracy są niewłaściwe. Wręcz przeciwnie – pomagają budować trwałe więzi i pozytywne relacje między pracownikami. Warto jednak zadbać o to, by integracja zespołu pracującego zdalnie po pracy faktycznie opierała się na rozrywce i mile spędzonym czasie:
- wyjścia integracyjne – escape room to oczywiście jedno z wielu rozwiązań; warto wybierać różnorodne formy rozrywki, najlepiej pytając o propozycje pracowników
- CSR – działania na rzecz lokalnej społeczności to wspaniały sposób na budowanie pozytywnych relacji między pracownikami, ale także na budowanie pozytywnego wizerunku marki; marketing można więc połączyć z integracją pracowników pracujących zdalnie; aby jednak CSR przynosiło najlepsze wyniki należy rozpoznać potrzeby lokalnej społeczności oraz możliwości i kompetencje pracowników; popularną formą CSR jest uczestnictwo w charytatywnych zawodach sportowych
- działania prozdrowotne – nieaktywne sportowo osoby na pracy zdalnej często tracą jakąkolwiek okazję i motywację do choćby krótkiego codziennego spaceru; zadbaj o zdrowie pracowników; oprócz refundowania popularnych kart można zorganizować „zdalny” konkurs dla chętnych (np. na ilość kroków czy minut spędzonych na treningu); możecie także w ciepłe miesiące umawiać się raz w miesiącu na wycieczkę rowerową; doskonałym pomysłem będzie zaproszenie do biura dietetyka, z którego porad będzie mogła skorzystać każda chętna osoba (warto, by były to spotkania cykliczne, np. co kwartał)
Sposobów na skuteczną integrację zespołu pracującego zdalnie jest wiele. Niektóre wymagają poświęcenia kilku godzin pracy miesięcznie, inne to przyjemne formy wspólnego spędzania czasu wolnego. Można je połączyć także z działaniami na rzecz budowania wizerunku marki oraz profilaktyką zdrowotną pracowników. Zyskają na tym pracownicy, zespół i cała firma.